2015. szeptember 10., csütörtök

Csemői Naphimnusz

Részletek Szigeti Márta riportjából

Olgyay Gábor 1988-tól él Csemőben. Hegedűtanár feleségével öt fiuk és egy lányuk van. Közülük a legidősebb már 26, a legfiatalabb mindössze kilencéves. Eddig öt CD-je jelent meg. Műveit - hacsak teheti - a Csemői Templomban rögzíti. 



Több zenekarral többfele dolgozott. Az Olgyay Hangok családi zenekar 18 évig működött folyamatosan. Nevét az országhatárain kívül is ismerik. Utolsó műve, a Naphimnusz a múlt héten készült el. Erről beszélgettünk.

Hogyan esett választása Assisi Szent Ferenc Naphimnuszára?
Hosszas keresgélés előzte meg. Orgonaalapú egyházzenében gondolkodtam, amely egyetemes mondanivalót tartalmaz. Így akadtam rá a Naphimnuszra. Ezzel párhuzamosan aztán bevillant sok dolog. Például az, hogy fiatal koromban nem csak nekem, de szinte az egész generációmnak meghatározó élményt jelentett Zeffirelli Napfivér, Holdnővér című filmje. A másik, ami kevésbé ismert, Kazantzakisz Isten szegénykéje című könyve Assisi Szent Ferencről, amely jól tükrözi a nagy szent egyéniségét, aki súlyos szenvedései ellenére is megőrizte derűs énjét. Tehát nagy örömmel találtam rá erre a versre, és kezdtem megzenésíteni. 

Olgyay Gábor Naphimnuszát itt lehet megnézni, meghallgatni 



Ezt a verset már sokan feldolgozták.
Igen. Ezért tudatosan nem hallgattam meg egyet sem közülük, hogy ne befolyásoljanak. Úgy érzem, hogy egy egészen különös világot sikerült kitalálnom. Nem azt mondom, hogy ez jobb, mint a többi, csak más megközelítés.

Mennyi idő alatt készült el a mű?
Másfél évig tartott a munkafolyamat. Ebből körülbelül fél év alatt írtam meg magát a darabot. Ez nem azt jelenti, hogy éjjel nappal ezzel foglalkoztam, de azért a zeneszerzés elég időigényes munka, mert az ötlet ugyan gyorsan megvan, de a kidolgozás hatalmas meló. Ma már a komponálásban is nagy segítség a számítógép. Olyan kottaíró programot használok, amely azonnal szimulálja a különböző hangszerek hangját. Ennek segítségével készült el a kottaalapú zene, amit aztán jórészt a Csemői Templomban rögzítettünk.




  
Kik a közreműködők?
Én énekelem a Napfivért, csodálatos hangú Olgyay Veronika unokahúgom a Holdnővért. Az orgonaalapot és a gitárszólókat is én játszom, Dóri lányom fuvolázik, Kovács Tibor klarinétozik. Ütőhangszeren Holló Aurél (az Amadinda Ütőegyüttes tagja), dobon Banai Szilárd játszik. A darab párbeszédekre épül: Napfivér Holdnővérrel, fuvola a klarinéttal, vibrafon a marimbával folytat párbeszédet.

Milyen a darab felépítése?
Hat tételből áll. Az első a Napról, a második a Holdról, a harmadik a Szélről, Vízről, Tűzről, a negyedik - amely a világűr felől közelít és eljut egészen a rovarok világáig - , a Földről szól. Ez a legpopulárisabb és a legujjongóbb hangulatú rész. Ennek ellenpontozása az ötödik tétel, amely végigveszi a születésétől az elmúlásig az ember életét. Benne megjelennek a háborús borzalmak, de mellette kiváló olyan kiváló emberek is, akik sokat tettek az emberiségért. A hatodik, a befejező rész a teremtett világ dicsérete, amelyet megőrizve tovább kell adnunk. A versrészleteket minden tétel elején a szép beszédű Vrabecz Botond mondja el, és régi elképzelésemet valósítottam meg abban, hogy a zenét képekkel támasztottam alá.

Ferenc pápa enciklikájáról mikor szerzett tudomást?
Sokáig nem tudtam róla, és megdöbbentett, hogy ő a Naphimnuszt választotta mottóul, de meg is erősített abban, hogy jó úton járok: ennek a versnek most különösen nagy az aktualitása.
                                                                                                                             





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése