2013. július 16., kedd

Meggybor - naggyon alföldi...

Először még diák koromban Harkakötönyben láttam, a plébánia teraszán, nagy műanyag hordóban érlelni. Mit mondjak, rögtön megragadta a figyelmemet...
Párszor már idehaza is csináltunk, az elmúlt évben nem, mert nagyon gyenge volt a termés. Most viszont rekordot szüreteltek, így a második böngészésre, ingyen jutottam kb. 70 kiló tökéletesen érett alapanyaghoz. Gyorsan megosztok pár fortélyt - amit én is úgy kunyeráltam hozzám jobban értőktől -, hátha valaki még az utolsó meggyes pillanatokban kedvet kap a bor készítéshez.


Jóízű meggybor csak ízes, zamatos gyümölcsből készülhet. A nagyszemű, látványosan korszerű de jellegtelen fajta nem alkalmas. A későbbi érésű cigánymeggy típus az igazi, persze legyen jól beérve.
A leszedett gyümölcsöt átmossuk, átválogatjuk, majd nagy fazékban festék keverővel szétcsapatjuk. Az így nyert masszát műanyag hordóban érleljük. A forrást lehet segíteni egy kevés borélesztő adagolásával. Fokozatosan, nap nap után adjunk hozzá cukrot, kevés vízben felhígítva. 4-5 nap alatt keverjük bele az teljes cukor mennyiséget és kb. egy héttel a forrás megindulása után szűrjük le. A leszűrt masszához adjunk még vizet, kicsit érleljük, majd enyhén préselve szűrjük a már meglévő folyadékhoz. Ezt a folyamatot akár többször is elvégezhetjük.


A meggybornál nagyon fontosak az arányok, tartsuk számon, írjuk fel, mikor miből mennyit adagoltunk a cefréhez!
A pontos mennyiség-arány a következő:
10 kg meggyhez 10 liter víz és 4 kg cukor szükséges
Aki spórolni akar, könnyen úgy jár, mint egy kedves szakértő ismerősünk, aki így ír tapasztalatairól:
"Kísérleteztem az idén. De meg is bántam nagyon. Maradt a víz mennyisége de csökkentettem a cukor mennyiségét 30 dkg/kilóra. Ilyen sz*rt még életemben nem csináltam... Gyenge borom lett. A sav, zamat megvan, de a szeszfoka kb. 7 V/V lehet.
A nejem azt mondta, hogy világ életemben ilyen sutyori voltam, most igyam meg, amit készítettem, Ő nem iszik ebből. Hiába mondtam, hogy nagyon édesnek tűnt a meggy, és úgy gondoltam... Persze, rögtön rá is vágta: te csak ne gondolkodj..."  
Azt hiszem erősen megszívelendő tanács, spórolósoknak...
És ugyanebből a leírásból pár tanács az újbor kezelésére:
"Még egy dolgot elárulok. Ha a bor kierjedt, adjál neki egy gyenge kénezést és deritonnal derítsd meg. A letisztult bort átfejted és egy igen enyhe kénezést adsz neki. (a gyenge kénezésnek mintegy a felét) Literenként számíts 5 dkg cukrot. Meleg borban oldd fel és vegyítsd! Meglásd, milyen kellemes italú borod lesz."
Köszönjük a jótanácsot!


Mindenkinek sok sikert, ha valaki idén már nem is fog bele, jövőre ismét el lehet gondolkodni rajta és előásni ezt a kis cikkecskét. Addig is: egészségünkre!
   .

 

3 megjegyzés:

  1. Jól hangzik, de mikor lehet majd kóstolni?:)

    VálaszTörlés
  2. Kedves Ádám! A vizet "aznap" tegyem bele, vagy 4-5 napra szétosztva a cukorral együtt?
    Köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A vizet is fokozatosan adagold. Hagyjál vízmennyiséget a szűrés utánra is!

      Törlés